28 grudnia 2001 roku minęło dwadzieścia trzy lata od polskiej premiery, zbiorczego wydania Trylogii Blair Witch wydanej przez Play It. Do dziś pamiętam, gdy box ten spędzał mi sen z powiek, pięknie prezentując się na półkach Media Marktu w Galerii Dominikańskiej we Wrocławiu. Wtedy jakoś kompletnie umknęły mi wydania premierowe w „piramidkowych” boxach, być może akurat nie były wtedy dostępne. Trudno po tylu latach dokładnie pamiętać szczegóły. Zafiksowałem się zatem na punkcie Trylogii, która fascynowała mnie szatą graficzną inspirowaną kolażami z filmu.

To specjalnie wydanie umożliwia zapoznanie się ze wszystkimi przygodami bohaterów tej mrocznej opowieści. Fabuła natomiast opiera się na historii przedstawionej w kultowym filmie Blair Witch Project. Film opowiada o trójce studentów, którzy w ramach pracy semestralnej postanowili stworzyć dokument filmowy na temat legendy o wiedźmie z Blair. Podczas poszukiwań materiałów, zapuszczają się w dziewicze lasy stanu Maryland i wszelki ślad po nich ginie. Autorzy filmu genialnie przeprowadzili akcję reklamową, sugerując odbiorcom, iż sprawa zaginionych młodych ludzi jest autentyczna, a film zmontowano z zawartości odnalezionych przez policję kaset wideo nagranych przez studentów podczas ich wyprawy. Sama produkcja, nakręcona głównie amatorską kamerą, potęguje to wrażenie, a jest przy tym naprawdę nowatorska i budząca grozę. Ekipa trzymała się poza zasięgiem wzroku i słuchu bohaterów, dodatkowo nie dając im spać i strasząc ich po nocach. Takie kontrowersyjne metody dały naprawdę wstrząsający efekt końcowy. O ile jednak akcja filmu dzieje się w czasach nam współczesnych, to legenda o wiedźmie sięga głębiej i wątki te świetnie zostały rozbudowane w każdej odsłonie gry.

Volume One, czyli Rustin Parr. W pierwszej odsłonie komputerowej trylogii, cofamy się do roku 1941. Do miasteczka Burkitsville (dawnego Blair) przybywa zamieszkały niedaleko stary, zdziwaczały pustelnik Rustin Parr i z ulgą oznajmia – „Skończyłem.”. Policja przeszukuje jego dom i odnajduje w piwnicy zmasakrowane zwłoki zaginionych niedawno dzieci. Wszystko wskazuje na mord rytualny. Naszym zadaniem, w osobie pani doktor Elspeth Holiday, będzie zbadanie sprawy dokonanych przez Rustina Parra morderstw.

Volume Two, czyli Legenda Coffin Rock. Druga część dzieje się w 1886 roku. Wcielamy się w żołnierza Unii podczas trwającej wojny domowej. Nasz bohater o imieniu Lazarus zostaje znaleziony przez małą dziewczynkę, która pomaga mu, dając schronienie u swojej babci. Jak się okazuje, nasz protagonista cierpi na amnezję i co jakiś czas miewa przebłyski z przeszłości. Gdy mała Robin znika, mężczyzna natychmiast wyrusza na jej poszukiwanie. Podróż po Czarnych Wzgórzach będzie równocześnie podróżą po jego przeszłości.

Volume Three, czyli Historia Elly Kedward. W trzeciej odsłonie opowieści o wiedźmie z Blair dotrzemy do samego źródła legendy. Cofamy się aż do roku 1785. Nasz bohater nazywa się Jonathan Prye. Jest łowcą czarownic, który utracił wiarę w Boga. Zwabiony dziwnymi pogłoskami dochodzącymi z Blair przybywa na miejsce, aby odkryć prawdę o wiedźmie i jednocześnie odnaleźć zagubioną wiarę.

W Polsce gry Blair Witch ukazały się pod różnymi postaciami: „piramidkowe” boxy, w edycji „Gry za dychę”, Trylogia, na którą chorowałem całe lata, a którą dopiero w tym roku udało mi się nabyć. Pojawiła się także seria wydawnicza dystrybutora Play It pod nazwą „Gry bez pudła”, która debiutowała w 2002 roku. W cyklu tym wznowiono kilkanaście tytułów, idąc powoli z duchem czasu i umieszczając gry w minimalistycznych pudełkach typu DVD box wraz z instrukcjami i kartami rejestracyjnymi. Wśród różnych pozycji pojawiła się także historia wiedźmy z Blair. Niestety, nie wiedzieć czemu, wydawca pominął część pierwszą, wydając tylko drugą i trzecią.

Trylogia zdecydowanie skierowana jest do fanów lubiących stare survival horrory. Błądzenie po lesie tworzy niesamowity, gęsty klimat. Całość przepełniona jest paranormalnymi historiami, masą indiańskich oraz okultystycznych wierzeń z elementami magii i zaklęć. Otrzymujemy dobrze napisanych bohaterów, ciekawą fabułę pełną tajemnic, a także mieszankę gry przygodowej i akcji. Dialogi stoją na wysokim poziomie, cut scenki nagrano, jak na dobry horror przystało, a dźwięki otoczenia przyprawiają o przysłowiowe ciarki na plecach. Zdecydowanie warto poświęcić tym tytułom trochę uwagi, a jeśli przymkniemy oko na pewne niedociągnięcia, wynikające z wieku gier, przeniesiemy się w czasie do najlepszych lat gameingu.

Plusy

Minusy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Opublikuj komentarz